Ledare i övningstidningen Avisen.
Nätet befriar musiken

I går morse kunde vi se på TV-nyheterna hur Cary Sherman, vd för den amerikanska skivindustrin, gnällde på dem som laddar ner musik via Internet och bränner skivor hemma. Detta är stöld, hävdar han. Enligt inslaget har skivbolagen nu lämnat in stämningsansökningar mot 261 enskilda amerikanska användare av fildelningsprogram. De hotas av skadestånd på miljonbelopp – per låt.
Detta är ett utslag för desperation hos en musikbransch i kris, en bransch som vägrar inse att världen har förändrats. Skivbolagen vill skapa ett nytt Beatles, ett nytt New Kids on the Block eller en ny J-Lo, allt för att tjäna pengar. Kommersiella avgöranden går före musikaliska och konstnärliga värderingar. Och så måste musiken säljas till lyssnarna, helst dyrt.
Men fildelning på Internet har kommit för att stanna, vad stormogulerna än gör. Att utse några enskilda syndabockar kommer inte att hindra de tiotals miljoner människor som dagligen laddar sina hårddiskar med ny musik.

Skivbranschen anser att ”folk borde sluta stjäla musik så att andra kan fortsätta skapa musik” som Sherman uttrycker saken. Han, som representant för de stora bolagen, är uppenbarligen inte medveten om att en förkrossande majoritet av dem som skapar musik gör det i det tysta på sina kammare och sällan eller aldrig tjänar en krona på sitt skapande. Men dessa garageartister skapar ändå, för det är kärleken till musiken som driver dem.

Det här är bara början på en utveckling som kommer att innebära att de stora skivbolagen går under, eller i alla fall krymper ordentligt, och att populärmusiken ”avkommersialiseras” i stor utsträckning. Detta får till följd att världen inte skulle få ikonliknande artister som Michael Jackson eller Britney Spears, utan att enbart musikaliska och konstärliga – inte marknadsmässiga – skäl gör en artist stor.
Skivindustrin borde titta sig själv i spegeln. Att kräva 179 kronor för en skiva med tio-tolv låtar upplevs som ocker, och för många är det inget svårt beslut att istället ladda ner musiken gratis.

Att sänka priset på en CD skulle kanske rädda branschen – för ett tag. Bolaget Universals utspel häromdagen att sänka priset till cirka 110 kronor i USA är dock inte tillräckligt. I förlängningen kommer den huvudsakliga kanalen för musikdistribution vara okommersiell spridning på nätet. Till fromma för artister som är bra på att göra musik snarare än för dem som marknadsförs på rätt sätt. Och till fromma för lyssnarna.

Christofer Psilander
2003-11-10

Tillbaka.