Forum
för flärd och förväntan
Av Christofer Psilander
Nere vid vattnet i centrala Göteborg ligger den tio år gamla Göteborgsoperan.
Byggnaden är stor och imponerade och den ligger för sig själv,
ett faktum som säkert bidrar till det starka intryck den gör. Huset
har fått en utformning som påminner om ett skepp och det gör
att den passar bra in i miljön.
Operahusets östra fasad är av glas. När man är inne i foajén
går tankarna nästan till de stora panoramafönster som ofta finns
på stora kryssningsfartyg, och detta intryck förstärks av miljön
utanför det enorma fönstret, hamnen med båtarna, barken Viking
som det mest slående blickfånget.
Den rymliga, strama foajén består av ett långsmalt, krökt
utrymme med dämpad belysning och enkel, men smakfull inredning. Små
träbord med bänkar, stilrena i sin enkelhet, är placerade utmed
glasfasaden. Den höga väggen mitt emot glasfasaden är utsmyckad
med en donationstavla, där namnen på de 6000 privata och företagsdonatorerna
finns. Längre in, på en avsats ovanför kassan, är foajén
utsmyckad med några fristående doriska kolonner och dräkter
i antik stil.
En timme innan föreställningen ska börja är det relativt
lugnt. Vid kassan i foajéns yttre del köar folk för att komma
över de kvarvarande, billiga biljetter som börjar säljas strax
innan ridån går upp.
Ikväll är det musikal på programmet, Sound of Music.
-Det innebär nästan alltid att det blir slutsålt, berättar
Camilla Alisander-Andersson, som sitter i kassan och säljer biljetter.
Musikaler och komiska operor är det populäraste, och är det dessutom
en så känd musikal som kvällens, då räknar hon med
utsålt varje kväll.
Publiken börjar strömma till och passera biljettkontrollen in till
foajéns inre del, där servering och garderob ligger belägen.
Två unga herrar klädda i svarta kostymer tar emot biljetterna och
visar besökarna rätt.
De flesta av besökarna är uppklädda inför begivenheten,
det är gott om kavajer, kravatter, dräkter, glitter och päls
i folkhavet, men en och annan jeans- och T-shirtklädd person förekommer
också.
Birgitta Friberg hör till de välklädda besökarna. Hon berättar
att hon är en van besökare på Göteborgsoperan. Hon drar
ihop vänner och arbetskamrater till operakvällar, ofta går de
15-16 personer tillsammans, även om de ikväll bara är åtta.
Anton Dahlberg, 18 år, däremot, hör till dem som inte klätt
upp sig. Han bär slitna jeans, tröja och en täckjacksväst.
En frottékeps av märket Helly-Hansen pryder hans mörka hårburr.
-Jag funderade på att ta kavaj, faktiskt, men jag struntade i det. Man
måste väl inte klä upp sig? frågar han oroligt.
Det är första gången han är på operan. De har rest
hit med skolan från Växjö. Han ler, blottar en tandställning,
och berättar att han inte vet så mycket om opera eller musikal, men
ser fram emot besöket, det är något nytt och spännande
för honom, och han vet heller inte mycket om kvällens föreställning.
-Sound of music? Nä, har jag inte hört talas om tidigare, avslutar
Anton och går in i salongen utan att lämna jackan i garderoben.
Paola, 23, och Josefin, 18, är här med sina mödrar. De är
förtjusta i operan, både som konstform och lokalen. De går
då och då, mest på musikal och har bland annat sett Les Miserables
och Kristina från Duvemåla tidigare.
-Det är festligt att komma hit, säger Paola. Och jag gillar det flärdfulla,
att klä upp mig för att gå hit. Det skymtar också välklätt
under både hennes och Josefins jackor.
I foajén kommer det att serveras förfriskningar under pausen, kaffe
med tillbehör, eller ett glas vin eller öl. Försäljningen
sker i det långskeppsformade caféet som ligger mitt i foajén.
Beställningar tas upp redan nu så det kan vara serverat och klart
när första akten är slut. Birgitta Friberg berättar att
hon tycker att det hör till att ta ett glas vin i pausen.
-Det ska vara lite festligt här, fyller hennes man i. Lite fest och flärd.
Operan betraktas ofta som ”finkulturens” högborg. Är det
så att opera är överklassens nöje i första hand?
-Absolut inte! I varje fall inte här på Göteborgsoperan.
Orden tillhör Kjell Ingebretsen, operachef och konstnärlig ledare.
Han blir full av ord när frågan om vem operan vänder sig till
kommer upp.
-Här i Göteborg har vi ett brett publiksegment, vi vänder oss
till alla som bor i hela regionen. Vi har som målsättning att alla
ska kunna gå hit och få det de vill ha. Och det har vi lyckats med.
Genom att bredda oss och även visa musikaler har vi lyckats med ett gott
handslag med vår publik och det finns heller ingen diskussion om Göteborgsoperans
existens, varken hos politiker eller i media.
Kjell Ingebretsen är musiker i grunden, kom till Göteborgsoperan från
Stockholmsoperan, där han var dirigent. Det händer att han dirigerar
föreställningar även här i Göteborg. Han lever och
andas musik, utstrålar ett starkt engagemang. Det märks att han vet
vad han talar om.
-Det är viktigt att utveckla publiken. De måste både provoceras
och strykas medhårs. Man måste alltid fråga sig ”vad
är det publika i det här?”. Man ska vara både elitistisk
och folklig, det är viktigt. Med tanke på att vi har utsålt
på en majoritet av föreställningarna så anser jag att
vi har lyckats bra. Hade vi haft utsålt på varenda föreställning
så hade vi kanske varit lite för populistiska, så vi har hittat
en fungerande balans. Göteborgarna är uppenbart nöjda med oss.
Det finns en genuin upplevelselycka hos vår publik.
Inne i den enorma salongen sitter 1300 förväntansfulla människor.
Ändå verkar lokalen mest bestå av tomrum. Luft är det
viktigaste inslaget. Publiken sitter som om vore den smetad i ett tunt lager
utmed golv och väggar. Akustiken är fantastisk, även längst
bak, högst upp på tredje balkongen hör man varje ord kristallklart.
Visst verkar publiken lycklig. I pausen på föreställningen hörs
många berömmande ord om det som visats på scenen, folk pratar
om den välgjorda dekoren, den välljudande solosången, de sju
barnen von Trapp som inte bara sjunger utan även avfyrar roliga repliker
på charmig västsvensk dialekt.
Paus och publiken rör sig i lokalerna. I foajén arbetar Johan Wallén
som foajévärd. Liksom majoriteten av publiken är han välklädd,
svart kostym med ett diskret operasymbol på ena kavajslaget och det räcker
för att det ska synas att han arbetar här, folk strömmar förbi
och frågar om vägen till toaletten, hur lång pausen är,
när slutar andra akten och så vidare.
-Det är fantastiskt att jobba här, säger han, och det syns på
leendet att han verkligen menar det.
-Jag har jobbat här i 4½ år, fast bara som extraanställd.
Jag är chalmerist egentligen. Det här är ett extraknäck
som passar mig, jag är intresserad av opera och går mycket själv.
Och det är kul att möta människor i den här miljön,
människor som är förväntansfulla och glada.
Han berättar att han och en kollega kontrollerar biljetter innan föreställningen,
sedan tillbringar de tiden fram till paus i foajén och ser till att det
är ordning, att ingen kommer in och stör, och hjälper de som
kommer ut från salongen och har problem. Ibland är det någon
som kommer ut med en hostattack och vill ha ett glas vatten, men även sjukdomsfall
förekommer. I sällsynta fall, som för ett par veckor sen, har
det inneburit att ringa efter ambulans när en i publiken fick en hjärtinfarkt.
-Men det händer en del roliga och dråpliga saker också. Som
en gång när det kom ett par med biljetter till Kristina från
Duvemåla. Det var bara ett fel: deras biljetter var till föreställningen
på Cirkus i Stockholm!
En annan detalj Johan uppskattar med sitt arbete är kontakten med kändisar
han har fått. För ett par veckor sen var Kronprinsessan Victoria
på en föreställning och då var det Johan som fick ta hand
om henne och vara lite av hennes personliga värd under besöket berättar
han, och det syns och hörs att det var en speciell upplevelse för
honom.
Tiden går fort på operan. Den tre timmar långa föreställningen
är över. Under Johans och hans kollegas övervakning lämnar
publiken operan. Birgitta Friberg och hennes man går arm i arm mot utgången.
Paola och Josefin samtalar med varandra och sina mödrar om kvällens
föreställning.
Anton Dalberg, fortfarande iförd sin jacka och keps, pratar vilt i sin
mobiltelefon med kompisen som kommit ifrån honom i folkhavet.
|